Dalende kosten, hogere snelheden
De kosten van netwerkinterfaces worden steeds lager. Een lagere snelheid dan Gbps is al bijna niet meer acceptabel. Met de uitrol van steeds snellere WAN verbindingen, zijn bij gebruikers de verwachtingen vaak hoog. Consumenten hebben tegenwoordig eenvoudig toegang tot FTTH verbindingen op Gbps snelheid.Er zitten sterke beperkingen aan de snelheden die gehaald kunnen worden met standaard applicaties en protocollen. Dit is geen gevolg van de keuze in provider of hardware, maar wordt veroorzaakt door de gebruikte protocollen.
UDP of TCP
De twee belangrijkste protocollen waarover communicatie via internet plaatsvindt, zijn UDP en TCP. Beide hebben zeer verschillende eigenschappen en voor de meeste applicaties is snel duidelijk welke de voorkeur heeft. Wikipedia heeft een heldere vergelijking tussen UDP en TCP.- TCP - Veel overhead en betrouwbaar, bijvoorbeeld voor bestanden (ftp), webverkeer (http).
- UDP - Lage overhead zonder garanties, bijvoorbeel voor streaming audio (voip) en video.
Latency of afstand
Alle afstanden zijn uiteindelijk terug te vertalen naar latency. Het is niet relevant wat de fysieke afstand is tussen twee locaties. Alleen de onderlinge latency is belangrijk om de maximale netwerksnelheid te bepalen. Dat geldt zowel voor verbindingen over koper of over glasvezel.Netwerken op lichtsnelheid
Straal/radioverbindingen komen wel in de buurt van de lichtsnelheid. Verbindingen over langere afstanden gaan meestal via glasvezel. Zowel DSL als kabelmodem hebben een glasvezel backbone.
- 200km (retour Amsterdam - Enschede) ~ 1ms
- 800km (retour Amsterdam - Londen) ~ 4ms
- 1600km (retour Amsterdam - Dublin) ~ 8ms
- 4000km (retour Amsterdam - Reykjavik) ~ 20ms
- 12.000km (retour Amsterdam - New-York ~ 60ms
Maximale TCP-bandbreedte
Binnen het tcp-protocol geld binnen de meeste besturingssystemen een maximale buffergrootte van 64KB. Wanneer deze hoeveelheid data verstuurd is, moet de zender wachten totdat de ontvangst bevestigd is. Dit geeft de belangrijkste limiet aan de netwerksnelheden bij verschillende latencies.- 60ms geeft een maximale bandbreedte van 9Mbps
- 20ms geeft een maximale bandbreedte van 26Mbps
- 10ms geeft een maximale bandbreedte van 51Mbps
- 5ms geeft een maximale bandbreedte van 105Mbps
Hoe kan het sneller?
Er zijn diverse optimalisaties. De buffergrootte kan omhoog, er kunnen meerdere tcp-streams worden gebruikt, waardoor de gebuiker een hogere snelheid ervaart. Tevens zijn er ontwikkelingen om op basis van UDP nieuwe protocollen te ontwikkelen.Naast ontwikkelingen om zaken sneller te maken dient men ook rekening te houden met vertragende factoren zoals switches, routers, firewalls. Al deze apparatuur kan latency toevoegen en vooral packetanalyse van firewalls kan latency toevoegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten